Inhoud
1 Einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst
2 De afspraken
3 Zorgplan
4 Persoonsgegevens en privacy
5 Uw verplichtingen
6 Betalingsvoorwaarden
7 Informatieverstrekking
8 Klachten en geschillen
Wanneer eindigt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?
De zorg- en dienstverleningsovereenkomst eindigt:
Kunt u de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen?
U kunt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst op elk moment opzeggen. U moet daarbij een opzegtermijn van in acht nemen. U moet de opzegging met een e-mail of brief sturen naar:
info@amorzorg.nl
Kunt u de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen als de prijzen wijzigen?
Als wij prijzen aanpassen van aanvullende zorg- en dienstverlening die u zelf betaalt of van zorg- en
dienstverlening die u uit een PGB betaalt, mag u de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen met ingang van de datum waarop de hogere prijzen gelden.
Kunnen wij de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen?
Wij mogen de zorg- en dienstverleningsovereenkomst per brief en met inachtneming van een opzegtermijn 1) van 2 maanden alleen opzeggen als:
(-stelling);
Wat gebeurt er bij het einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?
hiervóór vermeld, zullen wij ons best doen om u te helpen bij het zoeken naar een passend alternatief en u
wijzen op de mogelijkheid een klacht in te dienen.
zorgverzekeraar en de Inspectie voor de Gezondheidszorg informeren over het einde van de zorg- en
dienstverleningsovereenkomst en de reden(en) daarvan.
Wat regelen wij in de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?
In de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en in de aangevinkte module(s) staan de met u overeengekomen
afspraken en voorwaarden die gelden voor onze zorg- en dienstverlening aan u.
Wanneer zijn de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en de aangevinkte module(s) van toepassing?
Vanaf de ingangsdatum van de met u gesloten zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
Kunnen wij afwijken van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en de aangevinkte module(s)?
Wij wijken niet af van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en ook niet van de aangevinkte module(s),
tenzij wij dat schriftelijk met u overeenkomen.
Mogen wij deze zorg- en dienstverleningsovereenkomst en de aangevinkte module(s) wijzigen?
Ja, dat mag in twee situaties: als de wijziging in uw voordeel is of als de wijziging noodzakelijk is door
wijzigingen in wet- of regelgeving. Daarbij geldt het volgende:
wijziging komt. Dit is anders als in de bekendmaking een latere datum van inwerkingtreding is vermeld,
want dan geldt die latere datum;
moment waarop de wet- of regelgeving wijzigt. Dit is anders als wij u bij de mededeling een latere datum
van inwerkingtreding doorgeven, want dan geldt die latere datum.
Wat kunt u doen als u het niet eens bent met een wijziging?
met u overeenstemming te bereiken. Indien u het toch niet eens bent met een wijziging dan mag u binnen
14 dagen na onze mededeling over de wijziging middels een e-mail of brief de zorg- en
dienstverleningsovereenkomst opzeggen. De zorg- en dienstverleningsovereenkomst stopt dan op de dag
dat deze wijziging(en) in werking treedt (treden);
opzegt, schriftelijk aan u laten weten dat wij bereid zijn de zorg- en dienstverleningsovereenkomst
ongewijzigd voort te zetten. In dat geval zal de wijziging niet op u van toepassing zijn en wordt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst op basis van de ongewijzigde voorwaarden voortgezet. Als wij van
voornoemd recht geen gebruik maken, stopt de zorg- en dienstverleningsovereenkomst in dat geval op de
dag dat de wijziging(en) in werking treedt (treden).
Wat is een zorgplan en hoe komt het tot stand?
In het zorgplan worden bij de start van onze zorg- en dienstverlening de afspraken over de uitvoering van de
zorg- en dienstverlening en de uitkomsten van de zorgplanbespreking schriftelijk vastgelegd. Het zorgplan is
daarmee een onderdeel van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst dat helemaal op u is toegeschreven.
Het zorgplan wordt regelmatig geëvalueerd en geactualiseerd. In het zorgplan sluiten wij zoveel mogelijk
aan bij uw wensen en mogelijkheden.
U kunt bij de zorgplanbespreking een onafhankelijke cliëntondersteuner meenemen. Het zorgkantoor
kan dit voor u regelen. Vóór de eerste zorgplanbespreking wijzen wij u op deze mogelijkheid.
Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?
Tijdens de zorgplanbespreking evalueren wij met u het zorgplan en bespreken wij hoe de zorg- en
dienstverlening verloopt en of er aanpassingen nodig zijn. Wij bespreken dan bovendien:
en welzijn;
te bereiken;
de wijze waarop afstemming tussen die zorgverleners plaatsvindt en wie uw aanspreekpunt is;
krijgen over de zorgverlening en hoe wij dat zullen doen;
vaak is dan twee keer per jaar.
Hoe vaak wordt het zorgplan aangepast?
Binnen uiterlijk zes weken na aanvang van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst wordt het zorgplan
opgesteld. Vervolgens wordt het zorgplan regelmatig geëvalueerd. Na een evaluatie zullen wij er steeds
binnen uiterlijk zes weken voor zorgen dat de uitkomsten in het zorgplan worden opgenomen. U krijgt een
kopie van het zorgplan en ondertekent het dan binnen twee weken.
Moet u het eens zijn met het zorgplan?
Wij proberen overeenstemming met u te bereiken over het zorgplan. Als dat toch niet lukt of als u geen
toestemming geeft voor (delen van) onze zorg- en/of dienstverlening, wordt dat in het zorgplan vermeld.
Die onderdelen worden niet uitgevoerd, tenzij dat noodzakelijk is om gevaar voor u of anderen af te wenden
U ondertekent het zorgplan vervolgens.
Wat als u niet kunt of wilt overleggen over het zorgplan?
Als u geen overleg met ons wilt of kunt hebben over de zorg- en dienstverlening, dan wordt het zorgplan niet
door u ondertekend. Wij stellen dan een zorgplan op waarin wij zoveel mogelijk rekening houden met wat
wij denken wat u wilt en kunt gezien uw mogelijkheden en beperkingen.
Wat als wij of u de afspraken in het zorgplan niet kunnen nakomen?
Als wij de zorg- en dienstverlening niet volgens het zorgplan kunnen uitvoeren, laten wij u dat zo snel mogelijk
weten. Wij wijzen u op de mogelijkheid hierover een klacht in te dienen en zullen ons best doen de zorg- en
dienstverlening alsnog volgens het zorgplan uit te voeren. Slagen wij daar niet in, dan kunt u de overeenkomst
opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn 1) van 2 maanden.
Als het voor u onmogelijk is om de zorg- en dienstverlening te ontvangen, vertelt u ons dat zo snel mogelijk en
in ieder geval 48 uur van tevoren. Bijvoorbeeld als u met vakantie bent of een dag niet aanwezig kunt zijn. Als
u dit niet doet, kunnen wij kosten bij u in rekening brengen, tenzij u kunt aantonen dat u absoluut niet in staat
was u op tijd af te melden. De kosten zijn niet hoger dan de werkelijk gemaakte kosten.
Is er een zorgdossier?
Ja. In het zorgdossier bewaren wij gegevens over u die van belang zijn voor het nakomen van de zorgen
dienstverleningsovereenkomst. Het zorgplan maakt deel uit van het zorgdossier. Het zorgdossier is ons
eigendom.
Welke regels gelden er voor het bijhouden en bewaren van een zorgdossier?
Wij houden ons bij het bijhouden en bewaren van het zorgdossier aan de geldende wet- en regelgeving.
Dat betekent het volgende:
jaar, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig;
opnemingen in psychiatrische ziekenhuizen (Wet BOPZ) geldt een bewaartermijn van vijf jaar na
beëindiging van de zorg, of zoveel langer als redelijkerwijs nodig;
noodzakelijk is voor de bewaking, beheersing en verbetering van de kwaliteit;
Waarvoor mogen wij uw gegevens gebruiken?
Wij gebruiken uw gegevens uitsluitend voor zover dat nodig is, zoals voor:
Wat doen wij met uw zorgdossier?
Door ondertekening van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst geeft u ons toestemming uw gegevens te
gebruiken bij de zorg- en dienstverlening. Deze toestemming is niet van toepassing op het gebruik van foto’s
waarop of video’s waarin u voorkomt (bijvoorbeeld voor onze brochures of website). Daarvoor zullen wij altijd
afzonderlijk toestemming aan u vragen.
Kunt u een verzoek doen tot het vernietigen van uw gegevens?
Ja, dat kan. Als u zo’n verzoek doet, dan vernietigen wij uw gegevens in principe binnen drie maanden.
Maar wij vernietigen uw gegevens niet als het bewaren van die gegevens van belang is voor iemand anders
dan u zelf. Wij vernietigen gegevens ook niet als dat niet mag op grond van de wet.
Mag u uw zorgdossier inzien?
Ja, u kunt vragen om uw zorgdossier in te zien. U mag ook om een kopie vragen van uw zorgdossier.
Wij kunnen daarvoor een vergoeding vragen.
Laten wij uw zorgdossier door anderen inzien?
Nee, dat doen wij niet. Zonder uw schriftelijke toestemming mogen wij aan anderen geen inzage geven of aan
anderen gegevens uit het zorgdossier geven, tenzij dat wettelijk verplicht is, bijvoorbeeld wanneer de Inspectie
voor de Gezondheidszorg om inzage vraagt.
Anderen zijn niet:
als dat noodzakelijk is voor de door hen te verrichten werkzaamheden;
Wat gebeurt er met het zorgdossier na het einde van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst?
Ook na beëindiging van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst bewaren wij het zorgdossier en overige
(administratieve) gegevens zo lang als dat wettelijk gezien verplicht is en krijgt u een kopie als u dat wilt.
Mogen nabestaanden het zorgdossier inzien?
Als u overlijdt, geven wij uw nabestaanden op hun verzoek alleen inzage in het zorgdossier als u vóór uw
overlijden daarvoor schriftelijk toestemming heeft gegeven of toestemming volgens ons mag worden
verondersteld.
Doen wij mee aan wetenschappelijk onderzoek en onderwijs?
Ja. Als wij u willen betrekken bij wetenschappelijk onderzoek en onderwijs, dan informeren wij u over het
doel van het wetenschappelijk onderzoek en onderwijs en over de risico’s van medewerking daaraan. Pas als
u daarvoor toestemming heeft gegeven, mogen wij u bij wetenschappelijk onderzoek en onderwijs betrekken
dan wel uw gegevens gebruiken of ter beschikking stellen. Wij kunnen ook volledig anonieme en niet meer
tot u te herleiden gegevens gebruiken of verstrekken.
Wie kunnen bij een medische handeling aanwezig zijn?
Als wij een medische handeling uitvoeren waarvan redelijkerwijs kan worden verwacht dat die door u als
inbreuk op uw privacy kan worden ervaren, dan zorgen wij er voor dat dat met uw toestemming gebeurt
of dat dat buiten het zicht en gehoor van anderen gebeurt. Anderen zijn niet:
noodzakelijk is;
Wanneer wij van plan zijn om bij een dergelijke handeling of een gesprek een zorgverlener in opleiding
of stagiaire aanwezig te laten zijn, dan zullen wij u daarvoor voorafgaand toestemming vragen.
Wat moet u doen?
U werkt mee om ons in staat te stellen de zorg- en dienstverlening te leveren:
Wat mag u niet doen?
U onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor onze instelling, de gezondheid of het welzijn van
andere cliënten, onze medewerkers en vrijwilligers. U mag bijvoorbeeld zonder toestemming geen
film- of geluidsopnamen maken van andere cliënten, medewerkers en vrijwilligers.
Moet u betalen voor de zorg- en dienstverlening?
U moet ons voor de zorg- en dienstverlening betalen als deze zorg- en dienstverlening niet op grond van
de Wet langdurige zorg of de Zorgverzekeringswet rechtstreeks door het zorgkantoor of de zorgverzekeraar
aan ons wordt betaald.
Daarnaast kan het zijn dat als de zorg vergoed wordt op grond van een wet u wel een wettelijk verplichte eigen
bijdrage moet betalen. Het Centraal Administratiekantoor (CAK) bepaalt hoe hoog die eigen bijdrage is. Ook
kan het zijn dat de zorg onder het eigen risico onder de Zorgverzekeringswet valt.
Hoeveel moet u betalen?
Als u moet betalen voor de zorg- en dienstverlening, informeren wij u voor de aanvang van die zorg- en
dienstverlening over onze prijzen. Informatie over de eigen bijdrage kunt u opvragen bij het CAK. Uw
verzekeraar kan u informeren over het eigen risico.
Wij kunnen elk jaar de prijzen van de zorg- en dienstverlening aanpassen aan in ieder geval de loon- en
kostenontwikkelingen (‘indexeren’) en wettelijke tarieven.
Op welk moment moet u betalen?
Wij sturen u voor de zorg- en dienstverlening waarvoor u zelf moet betalen een duidelijke en gespecificeerde
factuur die u binnen moet betalen.
Wat gebeurt er als u niet betaalt?
Na het verstrijken van de termijn van sturen wij u een
betalingsherinnering en krijgt u van ons de gelegenheid binnen 14 dagen na ontvangst van de herinnering
alsnog te betalen.
Als daarna nog niet is betaald, mogen wij u rente berekenen en buitengerechtelijke incassokosten bij u in
rekening brengen vanaf het verstrijken van de eerste betalingstermijn. De rente is gelijk aan de wettelijke
rente. De incassokosten worden berekend conform het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke
incassokosten.
Welke informatie krijgt u?
Wij informeren u in ieder geval tijdens de zorgplanbespreking over alle onderwerpen die hiervoor zijn
opgesomd (zie 3. Zorgplan: Wat gebeurt er tijdens de zorgplanbespreking?). Wij zullen ons best doen om er
voor te zorgen dat u voldoende geïnformeerd blijft over alles wat voor u van belang is voor de uitvoering van
de zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
Verder geven wij op onze website of in folders informatie over:
wordt gehandeld als u in een situatie komt waarin u niet meer voor uzelf kunt beslissen;
Informeren wij u over incidenten?
Als er een incident in de zorgverlening is geweest waar u merkbare gevolgen van heeft of kunt hebben,
informeren wij u onmiddellijk over de aard en toedracht van dat incident. Wij informeren u in zo’n geval
onmiddellijk over de aard en toedracht van dat incident, de mogelijke begeleiding bij het opvangen van de
gevolgen en welke mogelijkheden van behandeling er zijn.
Hoe geven wij informatie?
Elke keer als wij u informatie geven, proberen wij dit te doen op een voor u geschikt niveau en gaan wij na of
u de informatie heeft ontvangen en heeft begrepen.
Welke informatie krijgen wij van u?
bereikbaarheidsgegevens van een contactpersoon en van de persoon die door u schriftelijk is gemachtigd
in uw plaats te treden als u niet meer in staat kunt worden geacht tot een redelijke waardering van uw
belangen;
de looptijd daarvan als wij daarom verzoeken een wettelijk erkend en geldig legitimatiebewijs laten zien;
waaronder begrepen informatie over een eventuele wilsverklaring;
Klachten
Wat kunt u doen met een klacht over ons?
Wij hebben een klachtenregeling voor cliënten die te vinden is op onze website. Daarin staat
ook wie de klachtenfunctionaris is. Als u dat wilt kunt u deze regeling ook op papier krijgen.
Wat als uw klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld?
Als een klacht niet naar uw tevredenheid is afgehandeld, kunt u een geschil aanhangig maken; zie hierna.
Geschillen
Welke procedure geldt er bij een geschil?
Als er een geschil is tussen u en ons over de inhoud van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst of de
totstandkoming of uitvoering daarvan, kunt u vanaf 1 januari 2017 een geschil aanhangig maken bij: 1)
Hoe kunt u een geschil aanhangig maken?
U kunt uw klacht schriftelijk indienen door: 1)
Geldt er een termijn voor het aanhangig maken van een geschil?
U moet: 1)
Gelden er voorwaarden voor het aanhangig maken van een geschil?
Ja, u moet: 1)
Moet u een geschil voorleggen aan de Geschilleninstantie?
Nee, u kunt ook naar de rechter gaan. Als het geschil gaat over handelen of nalaten van een BIG geregistreerde
zorgverlener kunt u ook naar de tuchtrechter gaan. Als u echter voor de Geschilleninstantie
kiest, zijn wij aan die keuze gebonden.